Оскарження податкової перевірки з причин неповідомлення

Податкова перевірка майже завжди тягне за собою певні труднощі та неприємності. Чого вартує хоча б робота з інспекторами та надання на їх вимоги усіх документів та пояснень. Фактично декілька тижні підприємство, а особливо бухгалтерія, працюють в посиленому режимі.

Ну і досить часто наслідком перевірки є донарахування платежів та штрафні санкції. Не завжди законні та обґрунтовані. В результаті підприємство стає перед вибором платити або оскаржувати.

Підстави для оскарження податкових повідомлень-рішень в кожному випадку окремі, але загальним для всіх є дотримання процедури попередження про перевірку та її проведення.

В даному матеріалі розглянемо питання, чи можна оскаржити результати податкової перевірки з причин недотримання податковим органом вимог до процедури проведення перевірки. Чи може стати відсутність належного повідомлення підприємства підставою для скасування нарахувань та штрафів.

Повідомлення про перевірку

Вимоги щодо порядку проведення перевірки, підстав та повідомлення підприємства про перевірку встановлені Податковим кодексом України. Виїзні податкові перевірки можуть бути планові або ж позапланові. В залежності від виду перевірки встановлені різні вимоги до повідомлення платника податків.

У випадку з плановою перевіркою підприємству має бути надіслано (вручено) відповідне письмове повідомлення та копія наказу про перевірку не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення. Порядок направлення (вручення) повідомлень від ДПС визначені статтею 42 ПК України.

У випадку з позаплановою перевіркою платнику податків має бути вручено копію наказу про перевірку до її початку. Попереднього повідомлення не передбачено. Однак для позапланової перевірки мають бути наявні відповідні підстави. Їх відсутність або невідповідність свідчать про неправомірність перевірки.

Незалежно від виду перевірки вона має бути призначена відповідним наказом контролюючого органу.

Допуск до перевірки

У випадку відсутності належного повідомлення про планову перевірку, підприємство має право не допустити інспекторів до її проведення. Так само і ненадання копії наказу про позапланову перевірку дає підстави не допустити до перевірки.

Детальний перелік підстав не допускати інспекторів до перевірки визначений в Законі «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Серед іншого платник податків може не допускати перевіряльників якщо надані для перевірки документи (накази, повідомлення, посвідчення інспекторів тощо) не відповідають вимогам, що передбачені законодавством. Також можна не допускати до перевірки, якщо інспектор відмовляється зробити запис про перевірку у відповідному журналі перевірок, який має право вести підприємство.

Відмова допустити перевіряльників має бути обґрунтованою. Також можна оскаржити відповідні накази про проведення перевірки. Бажано перед перевіркою та при її проведенні залучати податкового адвоката для аналізу дій інспекторів та відповідних документів.

Оскарження результатів перевірки з причин її неправомірності

На жаль, не завжди керівництво може оперативно відреагувати та проаналізувати документи на перевірку та допускає інспекторів до її проведення, незважаючи на наявні порушення. Що робити в такому випадку, коли за наслідками її проведення будуть застосовані санкції та здійснені донарахування.

Певний час існувала судова практика, відповідно до якої після допуску інспекторів до перевірки, платник не може посилатися на її протиправність та порушення вимоги щодо повідомлення.

Однак на сьогодні позиція Верховного Суду суттєво змінилася. Крайньою є правова позиція, у відповідності до якої, незважаючи на допуск (недопуск) інспекторів до перевірки, при оскарженні в майбутньому її результатів (повідомлень-рішень), платник має право посилатись на порушення податковою вимог законодавства щодо проведення перевірки, якщо такі порушення зумовили протиправність відповідних повідомлень-рішень. Більше того, ВС зазначає, що суди зобов’язані перевіряти такі обставини в першу чергу. Це зазначено зокрема в Постанові ВС від 27 травня 2021 р. по справі № 640/19902/18.

В Постанові ВС від 22 вересня 2020 р. у справі №520/8836/18 вказано, що встановлені обставини щодо неправомірності призначення та проведення перевірки, є достатніми для визнання неправомірним податкових повідомлень – рішень, що були прийняті за наслідками такої перевірки.

Лише якщо такі обставини не будуть підтверджені, суд повинен переходити до перевірки підстав позову в частині наявності порушень платником податкового законодавства.

Таким чином, якщо платник не отримав належного повідомлення про перевірку або ж контролюючий орган допустив інші порушення при призначенні та проведенні перевірки, то це є підставою для скасування податкових повідомлень-рішень, що були прийняті за результатами такої перевірки, незважаючи на допуск інспекторів.

Оскарження податкової перевірки з причин неповідомлення

В даному матеріалі розглянемо питання, чи можна оскаржити результати податкової перевірки з причин недотримання податковим органом вимог до процедури проведення перевірки. Чи може стати відсутність на

Викуп частки квартири у співвласника

В цьому матеріалі розглянемо ситуацію, чи можна викупити частку у співвласника в примусовому порядку за відсутності його згоди. Що для цього потрібно? За яких умов це можливо реалізувати? Та чим може

Цивільний шлюб: особливості та підводні камені

Розглянемо правове регулювання відносин цивільного подружжя у ситуаціях з майном, дітьми та батьківськими правами, а також зі спадщиною. Чи можуть прирівнюватися права в цивільному шлюбі та офіційному