Реєстрація місця проживання по-новому

Реєстрація місця проживання (прописка) довго залишається застарілим рудиментом радянської тоталітарної системи з усім її негативом в сучасних демократичних умовах. Одна з найбільших проблем — це значні бюрократичні процедури при зміні місця проживання, а також фактична неможливість власника житла виписати людей, які певного часу були зареєстровані (прописані).

Однак в кінці минулого року законодавець прийняв нормативний акт, покликаний спростити питання реєстрації місця проживання — Закон «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні». Формально він набув чинності ще 1 грудня 2021 року, однак фактична його реалізація була неможлива до затвердження підзаконних актів Кабінетом Міністрів України. А 7 лютого 2022 року Кабмін прийняв Постанову № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад», якою було затверджено Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування), а також деякі інші акти, необхідні для реалізації вказаного закону.

Які ж нововведення передбачено в сфері реєстрації місця проживання (прописки)? Наскільки буде спрощена процедура реєстрації? Чи зможуть власники виписувати колишніх жильців без суду? Коли це можна буде робити та які проблеми все-таки залишаються. Спробуємо відповісти на дані запитання в цьому матеріалі.

Реєстрація та декларування місця проживання

Як бачимо новим законодавством поруч з «реєстрацією» введено нове поняття — декларування місця проживання. Фактично ж декларування — це та ж реєстрація, однак здійснена в електронній формі через Портал Дія. Так, тепер відповідно до законодавства можна задекларувати місце проживання (прописатися) через Дію.

Класична «реєстрація» здійснюється через відповідні центри надання адміністративних послуг. Інших відмінностей між цими поняттями в цілях внесення до реєстрів місця проживання особи немає. Відповідно від зміни назви суть не змінюється. Колись була прописка, потім реєстрація, а зараз реєстрація або декларування.

Відомості так само вносяться до відповідних реєстрів. Для прописки необхідна згода власника (власників) житла або ж документ про право на проживання (наприклад, договір оренди). Загалом особливостей реєстрації/декларування досить багато, однак принципових відмінностей саме в цьому питанні не відбулось.

Реєстри щодо місця проживання

Законом було фактично врегульовано питання функціонування реєстрів територіальних громад, які почали функціонувати певний час назад.

Можливо багато хто не знає, але років 7-8 назад проходив процес передачі повноважень щодо прописки від ЖЕКів до відповідних місцевих адміністрацій (рад) та їхніх ЦНАПів. Фактично для зміни прописки потрібно було звернутися вже до відповідного ЦНАПу. Відповідно передавалися і всі відомості щодо зареєстрованих осіб та формувалися необхідні реєстри вже за відповідною адміністративно-територіальною одиницею.

На сьогоднішній день вони носять назву реєстр територіальної громади. Однак нормального законодавчого регламентування їх функціонування прийнято не було. Відповідно в багатьох виникали проблеми з отриманням відомостей про зареєстрованих осіб за певною адресою. Раніше це була класична Форма 3, яку видавав ЖЕК на вимогу власника житла. Після передачі повноважень місцевим органам влади деякі видавали певні довідки без врегульованого обсягу інформації, деякі — витяги, дехто взагалі відмовлявся будь-що видавати, окрім як на запит нотаріуса або ж суду.

Відповідно до вищезазначеного закону було регламентовано питання ведення реєстрів територіальних громад, внесення до них змін, а також надання інформації. Відтепер власник житла має право отримати витяг з реєстру із зазначенням всіх осіб, які там зареєстровані.

Зняття з реєстрації (виписка)

Саме в цьому питанні відбулися, можна сказати, революційні зміни. Відтепер власник приватного житла має право виписати жильців самостійно без їх згоди та без суду.

До цього для виписки будь-кого за відсутності його згоди необхідно було звертатися до суду. А судова практика щодо цього була геть неоднозначною, про що ми раніше писали в нашому матеріалі.

Зараз же для цього необхідно просто звернутися до відповідного ЦНАПу із заявою та документами про право власності на житло.

Також передбачено нюанс щодо виписки дітей. Якщо власник подає заяву про зняття з реєстрації батьків дитини (або одного з них), дитина також підлягає зняттю з реєстрації. Однак власник не може виписати з житла власних дітей, що цілком зрозуміло.

Також, якщо житло належить декільком особам, то для зняття з реєстрації жильця необхідна згода усіх співвласників.

Ну і зрозуміло, що одного із співвласників житла виписати без його згоди неможливо.

Оскільки ці нововведення лише нещодавно набули чинності, то при реєстрації можуть виникати проблеми. Зокрема, часто адміністратори ЦНАПу відмовляють у знятті з реєстрації на вимогу власника, мотивуючи це тим, що зареєстровано особу було по старому закону або іншими причинами. Такі відмови є неправомірними, оскільки новий закон діє на всі відносини щодо прописки. Однак у випадку подібних проблем варто звернутися до адвоката по житлових справах.

Реєстрація місця проживання на час воєнного стану

На жаль, на час воєнного стану практично всі реєстри територіальних громад зупинили належне функціонування. Ні реєстрація, ні зняття з реєстрації не проводяться. Звичайно це зумовлено складністю забезпечення їх належного функціонування та захисту інформації в таких умовах.

Разом з тим, варто пам’ятати, що нотаріальні реєстри також були закриті, однак на сьогодні доступ до них поновлено, а нотаріуси здійснюють нотаріальні дії. Відповідно є сподівання, що найближчим часом поновиться і робота реєстрів територіальних громад щодо реєстрації місця проживання.

РРО на час воєнного стану

Чи дійсно на час воєнного стану підприємцям не потрібно реєструвати та використовувати РРО?

Реєстрація місця проживання по-новому

Які ж нововведення передбачено в сфері реєстрації місця проживання (прописки)? Наскільки буде спрощена процедура реєстрації? Чи зможуть власники виписувати колишніх жильців без суду? Коли це можна буд

Оподаткування закордонних доходів

В даному матеріалі розповімо як оподатковується іноземні доходи: чи потрібно заповнювати та подавати податкові декларації, чи потрібно декларувати дохід, отриманий в іншій країні, що робити з доходами